Alergia pokarmowa – wszystko, co musisz widzieć

Alergia pokarmowa jest często mylona z niestrawnością, a nawet przejedzeniem. To, że źle czujemy się po zjedzeniu jakiegoś pokarmu, nie oznacza, że jesteśmy na niego uczuleni. Objawy alergii oraz przejedzenia są zróżnicowane. W przypadku alergii nie wystarcza zdrowe jedzenie oraz sport. Osoby uczulone nie mogą spożywać pokarmów, które są w swej istocie zdrowe. Nawet najmniejsza ich ilość może nieść za sobą poważne konsekwencje.

Objawy alergii pokarmowej

Reakcje na alergen mogą być bardzo odmienne. Różnicuje je przede wszystkim dawka. Im więcej produktu powodującego alergię się spożyje, tym agresywniejsza będzie reakcja organizmu. Reakcja alergiczna objawia się zazwyczaj problemami z układem pokarmowym. Mogą występować skurcze i nudności. Bardzo powszechne są również wymioty oraz biegunka. Niektóre osoby mogą być rozdrażnione, a nawet odczuwać chroniczne zmęczenie i cierpieć na bezsenność. Organizm bowiem próbuje pozbyć się substancji, z którą sobie nie radzi. Delikatne objawy mogą występować w postaci wyprysków skórnych. Jeśli dojdzie do spożycia dużej ilości alergenu bądź alergia jest bardzo silna, może wystąpić wstrząs anafilaktyczny. Ważne jest to, że na taki rodzaj alergii, jaką jest alergia pokarmowa, mogą cierpieć zarówno dzieci, jak i dorośli. Objawy, które będą u nich występować nie są odmienne.

Najczęstsze alergeny w alergii pokarmowej

Choć zarówno dorośli oraz dzieci cierpią na alergię pokarmową, zazwyczaj alergeny na nią wpływające są różne. Dzieci zazwyczaj cierpią na alergię na nabiał, jajka oraz truskawki. Jeśli chodzi o dorosłych – orzechy, niektóre owoce, a zwłaszcza cytrusy, seler, zboża, niektóre przyprawy, ryby oraz owoce morza. Bez względu na wiek, silnym alergenem może być gorczyca, niektóre rośliny strączkowe, soja oraz sezam. Alergii pokarmowej nie można mylić z nietolerancją pokarmową. Nie jest ona powodowana mechanizmami alergicznymi. Czasem objawy w obu chorobach mogą być podobne, dlatego bardzo ważna jest obserwacja własnego organizmu oraz diagnoza lekarska. Co ważne, alergia pokarmowa ma podłoże dziedziczne.

Leczenie alergii pokarmowej

Leczenie alergii pokarmowej powinno być poprzedzone diagnozą lekarską. Takie działania rozpoczynają się od dokładnego wywiadu. Lekarz zapyta o wszelkie objawy, stan zdrowia oraz potencjalne alergeny, na zetknięcie z którymi, Twój organizm zareagował negatywne. Po wstępnym wskazaniu potencjalnych czynników uczulających lekarz przeprowadzi próbę prowokacyjną, bądź testy skórne. Takie działania ostatecznie wskażą, na co jest się uczulonym.

Leczenie alergii pokarmowych opiera się głównie na wyeliminowaniu z diety produktów, na które jest się uczulonym. Dzięki stosowaniu diety eliminacyjnej jesteśmy w stanie w prawie 100% przypadków zminimalizować negatywne objawy. Gdy dieta eliminacyjna jest niemożliwa do zastosowania bądź gdy nie daje wystarczających efektów, stosuje się antybiotykoterapię. Odczulanie wykonuje się z pomocą leków antyhistaminowych, gdy objawy występują w okolicach układu oddechowego oraz z pomocą glikortykosteroidów, a także sterydów.

Społeczne funkcje żywienia

Podstawowym błędem, jaki robimy, podejmując temat żywności i żywienia, jest rozpatrywanie ich jedynie w aspekcie dostarczania organizmowi odpowiedniej dawki kalorii. Wiele diet, zwłaszcza tych restrykcyjnych, jest narażona na wystąpienie efektu jojo, właśnie dlatego, że nie rozwiązuje problemów psychologicznych, które bardzo często są przyczyną nadwagi i innych podobnych chorób. Artykuł ten przybliży inne niż biologiczne aspekty tego zagadnienia.

Głód fizyczny a głód emocjonalny

Nasze rozważania powinniśmy zacząć od wyodrębnienia bilogicznej funkcji żywienia od pozabiologicznych. Przede wszystkim, nie każdy głód, który czujemy, wynika z faktycznego braku pożywienia. W krajach zachodnich dostępność jedzenia jest na bardzo wysoki poziomie przez cały rok. Osoba, która nie ma specjalnych problemów z brakiem środków do życia, nie będzie cierpiała często fizycznego głodu. Jedzenie jest wszędzie i zazwyczaj odmawiamy sobie go celowo – podczas stosowania diety, z braku czasu na posiłek w pracy czy gdy nie ma tego, na co aktualnie mamy ochotę. Dodatkowo promowane jest spożywanie kilku posiłków co kilka godzin, aby stale dostarczać pożywienia i organizm nie musiał magazynować go w postaci tkanki tłuszczowej.

Reasumując, obecnie ludzie w Polsce nie cierpią na głód fizyczny. Jednak wielu z nas odczuwa głód emocjonalny. Będzie on związany z jednym, bądź kilkoma brakami w sferze emocjonalnej czy społecznej. Poniżej przedstawiamy jakie emocje i doświadczenia, a także elementy środowiska powodują, że jemy częściej, niż faktycznie tego potrzebuje nasz organizm.

Jedzenie jako redukcja stresu i rekompensata

Znasz powiedzenie „zajadanie stresu”? Jest ono zgodne z prawdą. Ludzie bardzo często tracą poczucie tego, ile faktycznie zjedli, gdy przeżywają stres. Gdy żyjemy w chronicznym stresie, bardzo łatwo o nadwagę, zwłaszcza, że jedzenie, po które wtedy sięgamy, nie ma nic wspólnego z zaspokajaniem zapotrzebowania na wartości odżywcze. Sięgamy wtedy po puste kalorie. Żywność jest sposobem redukcji napięcia emocjonalnego. Jedząc, odciągamy swoją uwagę od stresorów i nagradzamy się.

Jedzenie jest doskonałym środkiem na rekompensowanie sobie złych emocji i doświadczeń. Osoby samotne bądź przeżywające trudne chwile będą bardziej skłonne do podjadania, a nawet objadania się. Często jemy więcej z nudów, aby wypełnić sobie czas.

Jedzenie jako element spędzania czasu z bliskimi i wspomnienia

Jedzenie jest bezpośrednio związane z naszym otoczeniem. Ważne jest to, z kim jemy, gdzie jemy i jakie emocje temu towarzyszą. W trudnych sytuacjach bardzo często przywołujemy pozytywne wspomnienia z naszego życia i jemy to, co wtedy spożywaliśmy. Rodziny spotykają się przy wspólnych posiłkach, kulminacją świąt jest spożywanie dań, na randki zazwyczaj wybieramy restauracje. Wszystko to ma bardzo duży wpływ na nasze nawyki żywieniowe. Smak, zapach to bardzo silne elementy wspomnień, które potrafią szybko zmienić nasze emocje. Jedzenie to element naszej kultury, bezpośrednio wiąże się wiec z naszą tożsamością. Powoduje to wyraz połączenia i przynależności do jakiejś grupy etnicznej, kulturowej i religijnej. Poprzez gotowanie i dawanie jedzenia wyrażamy naszą miłość oraz opiekę ukochanej osobie.

Tekst ten ma na celu uwypuklenie, jak wielkim nośnikiem informacji jest to, co spożywamy. Nie każdą nadwagę można wyleczyć dietą i siłownią, czasem warto zwrócić się również o pomoc do psychologa.

Kofeina czy teina – co lepiej podnosi ciśnienie krwi?!

Gdy czujemy się ospali to prawdopodobnie spada nam ciśnienie. Na pewno pomoże nam wówczas filiżanka kawy lub filiżanka herbaty. A wszystko przez to, że znajdują się w nich substancje powodujące pobudzenie i podniesienie ciśnienia krwi – w kawie kofeina, a w herbacie teina. Czytaj dalej Kofeina czy teina – co lepiej podnosi ciśnienie krwi?!

Niedobór magnezu ? przyczyny, objawy i skutki

Niedobór magnezu objawia się często złym samopoczuciem, płytkim snem lub częstymi skurczami. To tylko kilka z wielu objawów. Sprawdź czy możesz mieć niedobór magnezu. Jak radzić sobie z niedoborem magnezu? W jakich produktach znajduje się najwięcej magnezu?

Objawy niedoboru magnezu

Jeśli zauważysz u siebie poniższe objawy, to znak, że może brakować Ci magnezu:

  • Ogólne osłabienie
  • Bóle i zawroty głowy
  • Rozdrażnienie
  • Wypadanie włosów
  • Osłabione paznokcie
  • Częste skurcze
  • Drganie powiek
  • Kłopoty z pamięcią

Komu może brakować magnezu

Szczególnie narażeni na niedobór magnezu są:

  • Osoby, które często się stresują
  • Osoby, które wykonują ciężką pracę fizyczną na co dzień
  • Kobiety w ciąży
  • Osoby, które stosują restrykcyjne diety odchudzające
  • Osoby, które ciężko pracują umysłowo

Czynniki wpływające na niedobór magnezu:

  • Zła dieta
  • Stres
  • Stosowanie antykoncepcji hormonalnej
  • Zbyt małe wchłanianie magnezu, które jest spowodowane poprzez niskie stężenie potasu w surowicy bądź przewlekłe biegunki
  • Zbyt mała ilość przyjmowanego magnezu
  • Wydalanie dużej ilości magnezu z moczem ? jest to spowodowane nadużywaniem alkoholu, zbyt dużej ilości spożywania kawy lub zażywaniem leków moczopędnych.
  • Wzmożona aktywność seksualna

Korzyści jakie niesie za sobą spożywanie magnezu

  • Polepsza pracę szarych komórek
  • Zmniejsza ryzyko zawału serca
  • Wspomaga układ odpornościowy
  • Poprawia trawienie
  • Zmniejsza ryzyko cukrzycy u depresji
  • Buduje kości i zęby w połączeniu z witaminą D i wapniem
  • Wspomaga leczenie kontuzji
  • Reguluje pracę tarczycy
  • Chroni organizm przed szkodliwym ołowiem, kadmem czy rtęcią
  • Hamuje powstawanie kamieni w nerkach
  • zapobiega stanom zapalny, związanym z niektórymi rodzajami raka
  • łagodzi bóle menstruacyjne
  • poprawia pamięć i koncentrację

Produkty bogate w magnez

Produkty, które zawierają naturalne źródło magnezu:

  • Kakao
  • Orzechy
  • Ciemne pieczywo
  • Kasza gryczana
  • Czekolada
  • Owoce morza
  • Szpinak
  • Ryby
  • Jajka
  • Sery żółte
  • Ryż
  • Banany
  • Mleko
  • Natka pietruszki
  • Biała fasola
  • Wysoko zmineralizowane wody
  • Płatki owsiane

Dzienne zapotrzebowanie na magnez:

  • Niemowlęta ? 30mg
  • Dzieci do 3 roku życia ? 80mg
  • Dzieci między 4 a 8 rokiem życia ? 130 mg
  • Dzieci w wieku 9 ? 13 lat -240mg
  • Chłopcy od 14 roku życia oraz mężczyźni ? 400 ? 420mg
  • Dziewczynki od 14 roku życia oraz kobiety ? 310 ? 360mg

Jagody goji ? zdrowotne właściwości

Istnieje wiele zdrowych roślin, które stanowią źródło zdrowia. Ale istnieje też kilka takich roślin, które okazują się prawdziwymi bombami zdrowia. Jagody goji należą właśnie do takich roślin. Nie na darmo nazywa się je jagodami długowieczności.

Czytaj dalej Jagody goji ? zdrowotne właściwości

Chałwa – zdrowa, słodka przekąska

Słodycze to pokusa, której bardzo ciężko się oprzeć. Niestety, zawarty w nich cukier, puste kalorie i sztuczne polepszacze sprawiają, że ich jedzenie nie jest najlepszym wyborem dla naszego zdrowia oraz zachowania szczupłej sylwetki. Jest jednak pewien wyjątek, który stanowi najlepszy przykład na to, że nie wszystko co słodkie, jest niezdrowe, Mowa o chałwie, która nie tylko świetnie smakuje, lecz równie dobrze wpływa na nasz organizm. Czytaj dalej Chałwa – zdrowa, słodka przekąska

Masło czy margaryna? Jaki wybór będzie lepszy dla naszego zdrowia?

Masło czy margaryna? Pojedynek tych dwóch produktów od dawna stanowi przedmiot debat naukowców, lekarzy i konsumentów. W poniższym artykule postaramy się podpowiedzieć, jaki wybór będzie lepszy dla naszego zdrowia. Czytaj dalej Masło czy margaryna? Jaki wybór będzie lepszy dla naszego zdrowia?

Co warto wiedzieć o witaminie B12?

Witamina B12 jest substancją, której wpływ na naszą kondycję psychiczną jest nie do przecenienia. Mimo bardzo istotnych funkcji, jakie pełni, często niewiele o niej wiemy. Niesłusznie, ponieważ niedobory kobalaminy, bo tak także bywa nazywana, potrafią być bardzo groźne dla naszego organizmu – dlatego warto poznać ją nieco bliżej. Czytaj dalej Co warto wiedzieć o witaminie B12?

Damiana ? mało znana roślina o niezwykłym działaniu

Liść Damiana to pochodzące z kontynentu amerykańskiego panaceum na różnego rodzaju dolegliwości, którego niezwykłe działanie odkryli już starożytni Majowie i Aztekowie. W czym może pomóc nam ta niezbyt jeszcze popularna roślina? Czytaj dalej Damiana ? mało znana roślina o niezwykłym działaniu

Lampka czerwonego wina i jej wpływ na nasz organizm

Ze szkodliwego wpływu alkoholu na nasze zdrowie zdajemy sobie sprawę wszyscy: obniża naszą odporność, wypłukuje z organizmu cenne składniki, ma negatywny wpływ na prawidłowe działanie praktycznie każdego ludzkiego organu. Jednak istnieje pewien wyjątek od tej reguły. Mowa o czerwonym winie, którego regularne spożywanie, w niewielkich ilościach, jest wręcz wskazane, a lista zalet – intrygująco długa. Czytaj dalej Lampka czerwonego wina i jej wpływ na nasz organizm