Otyłość stała się problemem dotykającym coraz więcej osób na całym świecie, również w Polsce. Należy powiedzieć, że nadwaga jest bardzo typowym zjawiskiem w krajach rozwiniętych bądź rozwijających się. Tryb życia narzucany ludziom, powoduje, że coraz częściej stają się oni gośćmi we własnych domach, co oznacza, że gotowanie w domu jest dla nich rzadkością.

Coraz więcej osób nie ma czasu i siły, by przygotowywać posiłki w domu. Odwiedzamy restauracje, bary szybkiej obsługi, pijemy hektolitry gazowanych, słodzonych napojów i prowadzimy często siedzący tryb życia – idealne podstawy, by spotkać się z nadwagą twarzą w twarz – we własnym lustrze. Z tego względu, bardzo popularne są dzisiaj różnego typu diety, które mają doprowadzić do tego, że będziemy mogli pozbyć się zbędnych kilogramów w dość krótkim czasie.

Jedną z nich jest dieta 1000 kcal, zaliczająca się do diet niskokalorycznych. Jej zasady są bardzo proste – jedz regularnie, niewiele i licz kalorie przyjmowanych pokarmów. Należy dodać, że nie ma tutaj z góry określonych produktów, które należy spożywać. Jednakże dieta 1000 kalorii zakłada, że należy ograniczyć smażenie, spożywanie ostrych przypraw oraz dostarczanie organizmowi tzw. “pustych kalorii”. Co więcej, tego typu dieta zakłada konkretne ilości kalorii, które można spożyć podczas każdego posiłku. Wszystko wygląda ładnie, dobrze, jednakże okazuje się, że dieta 1000 kalorii nie jest idealna, co więcej, posiada kilka poważnych wad.

Co jest nie tak w tego typu diecie? Wadą, o której mówią osoby stosujące dietę 1000 kcal, jest dość wolne tempo chudnięcia. W ciągu miesiąca możemy zrzucić jedynie kilka kilogramów, przy czym należy pamiętać, że dieta ta nie powinna być długo stosowana. Jeśli chcemy bazować na tego typu odżywianiu się dłużej niż miesiąc, musimy udać się do lekarza, który oceni, czy nasz organizm jest gotowy na tak długie zmiany. Należy powiedzieć, że dieta 1000 kcal może prowadzić do deficytów witaminowych, co niezaprzeczalnie jest jej ogromnym minusem. Poza tym, może ona spowalniać metabolizm.

Jeśli więc dieta naraża nas na niechciane zmiany, jeśli prowadzi ona do podatności na infekcje, osłabienia organizmu, a jej efekty nie są zbyt widoczne, to chyba nie jest to najlepsza dieta. Dlatego też, zanim zdecydujesz się na stosowanie jakiejkolwiek diety, zastanów się czy warto. Nie należy ryzykować własnym zdrowiem i samopoczuciem. Staraj się uprawiać sport i ograniczyć spożywanie tłustych bądź bardzo słodkich rzeczy. Zmień nawyki żywieniowe, ale nie drastycznie. Pamiętaj – przesada w każdą stronę jest zła.