Jeżeli pracujemy zawodowo nasz dzień zaczyna się niemal zawsze w taki sam sposób. Budzimy się gwałtownie, z przerażeniem odkrywamy, że mamy znacznie mniej czasu, niż sądziliśmy, w pośpiechu wykonujemy poranną toaletę i wybiegamy z domu z nadzieją, że uda nam się złapać odjeżdżający już z przystanku autobus albo uniknąć stania w korkach wówczas, gdy do pracy dojeżdżamy własnym samochodem.

Na pytanie o to, czy zjedliśmy śniadanie zazwyczaj bezradnie wzruszamy ramionami. Niektórzy z nas próbują tłumaczyć swoją postawę brakiem czasu, inni jednak nie wdają się nawet w dyskusję. Niesłusznie! Śniadanie już od dawna uważane jest za najważniejszy posiłek spożywany w ciągu dnia, najnowsze badania potwierdzają zaś, że w przekonaniu tym nie ma nic z przesady.

Już jakiś czas temu obalono przekonanie o tym, że śniadanie powoduje przyspieszenie metabolizmu, nie ulega jednak wątpliwości, że ma zasadniczy wpływ na nasz apetyt w ciągu dnia. Oczywiście, nawet najbardziej obfite nie sprawi, że nie będziemy przez cały dzień głodny, z pewnością jednak przyczyni się do tego, że ograniczymy podjadanie, a w porze drugiego śniadania zaspokoimy nasze potrzeby owocem, a nie kalorycznym połączeniem drożdżówki i kawy.

O jedzeniu śniadań często „zapominają” osoby zmagające się z nadwagą i otyłością. Grupa ta wierzy, że brak pierwszego posiłku pozwoli ich organizmowi spalić kalorie i w istotny sposób zmniejszy liczbę kalorii pochłanianych w ciągu dnia. Niestety, podobne przekonanie okazuje się jedną z przyczyn problemów ze zbyt wysoką wagą. To prawda, organizm w dzień spala pewne ilości tkanki tłuszczowej, nie zdaje się to jednak na wiele. Badania potwierdzają, że osoby, które nie jedzą śniadań zapominają o tym, jak niebezpieczne jest pochłanianie dużych porcji wieczorem, cały ich wysiłek idzie więc na marne.

Mówiąc o zaletach śniadania nie wolno zapominać również o to, że właśnie ten posiłek gwarantuje nam, że po przyjściu do pracy będziemy mieli energię niezbędną do tego, aby sprostać czekającym nas zadaniom. Śniadanie działa więc pobudzająco, ma przy tym i tę zaletę, że pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Oczywiście, tak jak i inne posiłki, powinno być wyważone i składać się z produktów białkowych, warzyw lub owoców oraz pewnej ilości węglowodanów, zjedzenie kalorycznego batonika tuż po obudzeniu wcale nie zapewni nam bowiem ani dobrego samopoczucia, ani wspomnianej już energii.