Masło czy margaryna? Pojedynek tych dwóch produktów od dawna stanowi przedmiot debat naukowców, lekarzy i konsumentów. W poniższym artykule postaramy się podpowiedzieć, jaki wybór będzie lepszy dla naszego zdrowia.

Masło vs. margaryna – co wybrać?

Podstawowa różnica między masłem i margaryną, oprócz walorów smakowych, jest taka, że to pierwsze powstaje z tłuszczów zwierzęcych, margaryna  – z roślinnych. Na pierwszy rzut oka sprawa jest prosta, tłuszcze roślinne są bardziej korzystne dla naszego organizmu, więc teoretycznie to margaryna powinna być dla nas lepszym rozwiązaniem. Jednak, jak to często bywa, prawda okazuje się być bardziej wielowymiarowa.

masło czy margaryna

W ostatnich latach wśród wielu naukowców przeważał pogląd, jakoby masło poprzez obecność wspomnianych wcześniej tłuszczów zwierzęcych przyczyniało się znacząco do wzrostu poziomu owianego złą sławą cholesterolu. Rzeczywiście, spożywanie go w znacznych ilościach nie jest wskazane, jednak ostatnie badania wykazały, że negatywna rola masła w podwyższaniu poziomu cholesterolu w organizmie jest zdecydowanie przesadzona. Ponadto margaryna, która co prawda, ze względu na obecność tłuszczów roślinnych nie posiada go wcale, bywa często źródłem tłuszczów trans, które podwyższają poziom tzw. złego cholesterolu.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest kwestia przetworzenia produktu. Stosując niewielkie uproszczenie w kwestii doboru żywności obowiązuje zasada: im mniejszy stopień przetworzenia produktu, tym lepiej dla naszego zdrowia. W przypadku pojedynku masła z margaryną jest podobnie. Masło charakteryzuje stosunkowo niewielki stopień przetworzenia, czego nie można niestety powiedzieć o margarynie, która może stać na półce zdecydowanie dłużej od masła, co jest oczywiście zaletą, jednak nasz organizm nie będzie w stanie docenić, a co najwyżej – nasz portfel. Dlatego pod tym względem wybór – masło czy margaryna – raczej przemawiać powinien za tym pierwszym.

Masło i margaryna – wartości odżywcze

Także pod tym względem masło okazuje się lepszym wyborem. Stanowi źródło łatwo przyswajalnego wapnia, witamin A,D,E i K oraz mikro i makroelementów, takich jak np. cynk,  chrom, selen, magnez i potas. Jednak ze względu na wysoką kaloryczność należy zdecydowanie nie przesadzać z jego ilością w naszym codziennym menu.

Zarówno masło, jak i margaryna, posiadają swoich stałych zwolenników. Jednak poza kwestiami ekonomicznymi, to masło wydaje się być bardziej odpowiednim i naturalnym dla naszego organizmu rozwiązaniem.