Witamina B12 jest substancją, której wpływ na naszą kondycję psychiczną jest nie do przecenienia. Mimo bardzo istotnych funkcji, jakie pełni, często niewiele o niej wiemy. Niesłusznie, ponieważ niedobory kobalaminy, bo tak także bywa nazywana, potrafią być bardzo groźne dla naszego organizmu – dlatego warto poznać ją nieco bliżej.

Funkcje witaminy B12

Witamina B12 jest złożonym związkiem organicznym, który pełni w organizmie wiele niezwykle istotnych funkcji. Kobalamina odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego, uczestniczy w procesie przetwarzania tłuszczów, białek i węglowodanów na energię, wpływa na zdolności koncentracji i zapamiętywanie. Bierze udział w wytwarzaniu serotoniny w organizmie, która wykazuje działanie antydepresyjne. Witamina B12 jest niezbędna w procesie wytwarzania czerwonych krwinek, a także zapobiega rozwojowi choroby Alzheimera, nowotworów i różnego rodzaju chorób psychicznych.

Objawy niedoboru

Zgromadzone w organizmie zapasy witaminy B12 są magazynowane w wątrobie oraz stopniowo przez nią rozprowadzane za pomocą naczyń krwionośnych po całym ciele. W przypadku osób dorosłych wystarczają one na 2-5 lat, jednak powinny być uzupełniane codziennie wraz z odpowiednią dietą. Kiedy witaminy B12 jest za mało, nasz organizm wysyła sygnały świadczące o jej niedoborze. Należą do nich m.in.:

  • problemy z utrzymaniem równowagi,
  • drżenie i drętwienie kończyn,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • uczucie zmęczenia i rozdrażnienia,
  • problemy z układem nerwowym,
  • uczucie pieczenia w jamie ustnej,
  • depresja,
  • zaburzenia lękowe i urojeniowe,
  • problemy z krwią (z silną anemią włącznie).

Jeśli zaobserwujemy, któreś ze wspomnianych objawów, należy natychmiast skonsultować się z lekarzem, aby zdiagnozował problem oraz wykluczył niektóre przyczyny, ponieważ ostry niedobór witaminy B12 może wiązać się z bardzo negatywnymi, często nieodwracalnymi konsekwencjami. (Źródło: http://www.womenshealth.pl/zdrowie/Witamina-B12-kobalamina,7691,1).

Witamina B12 w diecie

Organizm tylko w niewielkim stopniu jest w stanie sam dostarczyć sobie witaminy B12, co umożliwiają mu bakterie jelitowe. Dlatego też warto zadbać o nasz jadłospis, aby zapobiegać powstaniu wszelkiego rodzaju niedoborów. Produkty wyjątkowo bogate w kobalaminę to:

  • mięso (szczególnie wątróbka, wołowina i drób),
  • ryby i owoce morza,
  • nabiał i przetwory mleczne,
  • kiszona kapusta i ogórki,
  • żółtko jaj.

Powyższe produkty powinniśmy zdecydowanie włączyć do naszej diety, i to nie tylko ze względu na witaminę B12, lecz także na bogactwo innych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu wartości odżywczych.

Witamina B12 nie jest obecna w owocach i warzywach, dlatego na jej niedobór szczególnie narażeni są wegetarianie. Zwiększone zapotrzebowanie na nią wykazują także kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Witamina B12 jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zwiększa nasze możliwości intelektualne, poprawia nastrój, pomaga walczyć z niedokrwistością – na tym lista zalet wcale się nie kończy. Dlatego też powinniśmy włączyć produkty w nią naszego codziennego menu.